Trening på studio. Bra for boksere og brytere?


For deg som bokser er det viktig å ikke trene inn treghet i muskulaturen. Derfor er ikke nødvendigvis benken det beste verktøyet på et studio for deg. Brytere trenger seige, lange muskler, og for å oppnå dette er det viktig med trening som lar deg strekke og repetere mer enn å bare fokusere på ren styrke.

Det finnes øvelser for bokseren som er veldig bra, for eksempel “kabelboksing” som vil si at man bruker crossoversnorene med lavere vekter og gjør mange kjappe reps. En annen fin måte å trene slag ved hjelp av utstyr på studio er å bruke manualer mens man spøkelsesbokser. Du bør holde ut  minst 10-15 minutter, så ikke start med for høy vekt på denne øvelsen.

Når det kommer til bryteren er det viktig å har ekstremt sterke sener og ryggmuskler, så alle maskiner som trener dette er aktuelt. Her er også klassikerne aktuelle, men dog med fler reps og mindre vekt en for eksempel styrketrenerne.

Eksempler på god rygg og magetrening er romaskinen. Denne trener de største muskelgruppene, og spesielt korsrygg, ben, armer og skuldre. Romaskinen hjelper deg også til å smidiggjøre rygg og magemuskler siden man må gjøre store bevegelser, og muskelfibrene får strekt seg skikkelig før sammen med trening. 

About

View all posts by